نهاية البدايه


القلب باكى وحزين وكل الاعضاء تشاركه الاهات والاحزان يخرج صوت من الظلام نابع من الاعماق الى متى يجب ان ننتهى من هذا




العقل ينظر بنظره عطف ويقترب من القلب ويضمه بحنان نابع من داخله ويقول بصوت دامع قسوت عليك ولكن كنت اريد ان اعرف نهاية هذا وهل انت هكذا لان هذا امر جاد وليس مشاعر مراهقين انها علاقه مش كلام فى الهوى يطير كما انك ان دخلت فلن تستطيع العوده ولن ينفع الندم نظر القلب اليه نظره التائه من يبحث عن الاهل من يريد ان ينقض على احضانهم ليشعر بالامان



العقل قرار هام حين ياتى المساء سنصل لمن احبه القلب وسنقف على الباب ونقص قصة قلبى علها تجد صدى ومستمع



صاحة الاعضاء وتعالة البسمات والصرخات العين بكت لكن بكاها مختلف فهو بكاء الفرح واللسان توقف وكل الاعضاء كانت فى سعاده لا توصف بكلام



وفى المساء ارتدى الجسد اجمل الثياب وتريح بعطر خاص ومش منتشى من فرحته الى من عشقها وتمنى ان يذوب فى احضانها وان يبقى عمره كله بين يديها سرح العقل فيما سيقول واعد اللسان افصح كلام والعين تميزة ببريق خاص مملوء بالكلمات والهمسات والعبارات والاذن استعدت لتسمع اجمل قرار كل الاعضاء وفى فوج كبير من الناس مش بينهم الجسد وكانه طاير فى السماء كلما مضى خطوه شعر انه يرجع للخلف كان يدفع نفسه بقوة الى الامام كان يشعر ان قدمه مقيده فهو لا يقدر على السير كلما اراد ان يطوح يده ليضرب بها الهواء لينطلق بسرعه لمن عشق وذاب العقل سارح مشغول فيما سيقول واللسان يحضر انسق الكلام اقتربت القدم واهتز الجسد خائف فسمع منادى ممن تخاف ادخل استغرب من هذا وكيف علم بقدومى نظرت الاعضاء الى بعضها فى دهشه وهم بالكلام فوجد اللسان لا يتكلم حاول ان يسلم بيده اليد لا تتحرك حاول وحاول ما هذا القلب يكاد يجن مما هو فيه كانه شل يدق ويدق ولكن لم يعد هناك دم توقفت الاعضاء نظر القلب وحاول يصرخ وينادى فلم يجد احد اين الناس ولما تركونى وحيد فى هذا الظلام يحاول ان يفتح عينه ماهذا يريد ان يصرخ ان يصرخ ولكن كل المحاولات بائت بفشل ومن بعيد وجد نور غريب يسطع ويملىء كل ما حوله حاول ينادى لم يستطيع زحف ولكن اليد ترفض ان تنصاع فنفطر القلب ونجرح وسال الدم بعدما جف الدمع وفى يائس وجد النور يقترب خائف تعالت دقاته التى تقترب على الانتهاء واذا بفتاه جميله لن يقدر على وصفها اى بيان ومهما اوتى من علم الكلام نظر اليها نظرة تسال انتى هنا فنظرة اليه ونظر اليها نظرة تامل وتساءل لما تركتينى لما تركتينى فى عالم تاهت فيه معانى النقاء والاخوه عالم الطمع الجشع عالم الغدر والخيانه تركتينى بين بشر بالكلام لكن فى الاصل غيلان نظر حوله وجد كان المكان يضيق ويقترب منه حتى صار بين احضانه يعتصره لم يعد يقدر على الصراع بل استسلام لانه علم انه سيلقى من يحب وانها ليست فى هذا العالم تبسم وصرخ لتنتهى قصة قلب احب وصدق فى حبه وبقى على عهد من احب حتى بعدما صار بين الاموات .

ولتنتهى اغرب قصة حب ماناب القلب منها الا انه انكسر وبات العقل لا يفكر الا فى كيف ستقع عينه بعد ذالك فى عينها

حقا يجب ان تفكر فى كل خطوه تخطوها ولا تجعل نفسك تاخذك الى عالم لم تدرسه بالفعل وحذر ان تحب ملا يمكن ان يحبك وعندما تحب كون صادق حتى لا تنحرم ممن احببت وتذكر دائما التعادل فى كل الصفات مع من تحب والتكافؤ فى كل شيىء ولا تقول انى احب لا ننا فى زمان بات لا يعرف الحب

10 التعليقات:

  1. Rosie says:

    حوار بين القلب و العقل..جامدة الفكرة..بس بتهيألى كانت محتاجة شوية تركيز أكتر...حلو أنك خليت للعقل مشاعر و أقمت الافراح داخل الجسد الواحد..

  1. السلام عليكم

    دائما ما يوجد الصراع بين العقل و القلب و لكن الصراع بين العقل و القلب و مشاعر المراهقة هو أصعب صراع تأخذه أطراف كثيرة و لكن حتي الان لا اعرف له حلا

    البوست حلو و جميل و أسلوب الكتابة حلو جدااااااااا
    بس أعتقد ان تكرار كلمة أعضاء كانت غير مناسبة و أنا صراحة تهت في النص و لحددلوقتي مش عارف انا تهت فين ؟
    هههههههههههه

    تقبلي تحياتي

  1. حلوه الفكره اوى

    واول مره الاقى العقل فعلا عنده مشاعر وبيحاول كمان يساعد القلب

    لانى دايما بشوفهم ضد بعض خااااااالص

    دائما الى الامام ودمت بود

  1. Unknown says:

    ممكن ترد عليا عملت ايميل الاميلين بتوعى اللى بحبهم اكتشفت انة بيدخل بيهم شات ياهو..على سبيل التهريج ..بجملت الغم ..اخر كلمات فى البوست دة بتعبر عن اللى جواك.رد بس عليا هنا ماشى..ومتزعلش.كدة كدة حتعيش حياتك ..انا زعلانة حلمت انك بتعاكس واحدة صحبتى واللة ..

  1. Roise متشكر جدا للزياره هاتصدقنى لو قلتلك معرفش الكلام دا جه ازاى وانى كنت بكتب حاجه فرح لقيت هذا الموضوع عجبى
    ضحكات الحياه شكر ومستنى ردك وزيارتى على ول
    dodoo متشكر جدا بس ان لم يكن العقل يقف بجوار هذا المسكين ولو قرئتى البوستات السابقه كنتى هاتشوفى مدى صلابة القلب لكن حتى القلب لان

    MONA
    ياترى حضرتك مين وايه التعليق الجميل دا صدقينى خلاص والله معدش فيه حيل اعاكس او افكر بهذا الامر ولكنى ابحث عن شريكة العمر بجديه وربنا يعنى على فراق من احببت ويرزقنى باميره مثلها

  1. Unknown says:

    انا مين انا المظلومة مينفعش ابقى منى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  1. ماشى ياستى المظلومه بس صدقينى لو سمحتى هايكون افضل

  1. وكن صادقا فى الحب
    من اجمل الكلمات فى البوست
    رائع ما كتبت
    وان شاء الله تتحق احلامك..وتلاقي السعادة فى الحب

    احترامــيّ

  1. دا اول تعليق وليا عوده تانى بتعليق اخر لأنى قريت بسرعه جدا معلش بس اللي وقفت عنده بشده الوصف لمحاولات القلب المستميته اللى وصفتها بجد بأبداع ابهرنى
    بتمنالك دايما التوفيق وشكلك من العظماء النادرين اللي بينوروا عالم التدوين بين وقت وأخر
    يا رب دايما علي نفس المستوى الجميل
    تحياتى ليك واكيد ليا عوده علشان اقرى مره تانيه واكتب تعليق اخر بكل التفاصيل الاخرى لأنى فاتنى كتير جدا وبعتذر

  1. ايه الروعه دي عجبني اوي بجد التكافئه بين البشر بأة حلقه مفقوده انا اعرف انوا الحب موجود مش انتهى سدئني بس دور كويس اوي حولييييك هتلائي الحب الي انت محتاجه هتلائي الحاجه الحلوه الي ربنا الي مخبهالك حلو الامل تقبل مروري

جديد القوالب المعربة

About this blog

/شوف ياترى حبك اد ايه

اختبار الحب

اختبار الحب بين شخصين ... اكتب اسم الشخص الاول ثم اسم الشخص الثاني واضفط على احسب ... تكتب الأسماء بالحروف الإنجليزية فقط.

+ =

beautiful rose for all

/الوقت مش دقايق بتعدى لا دى دقايق من العمر للاسف بتروح وعمرها ما بترجع

/ايام من العمر بتعدى وبتمر فيها الحلو زى مافيها المر

/العب محدش واخد منها حاجه

/اخبار اهرام جمهوريه

About Me

صورتي
[Photo] سألتنى من انت فاجبتها انا انسان شديد الباس غامض الملامح الاحزان هى عنوانى وارفض ان يشاطرنى احد احزانى وهمومى اعشق التملك حتى فى احزانى قالت ولكن مالاحظتة انك سعيد ومبتسم واظن انك اسعد الناس ان لم تكن اسعدهم على الاطلاق فقلت سيدتى اننى وانا فى قمة احزانى تجدينى منتشى لا اسمح ان يشاهد احد دموعى اتكلم مع الناس واضحك معهم وانا مجروح جرح يدميني ويقتلنى انا انسان مطعون فى قلبى بسهم مسموم واعلم ان ضربة وطعنة العشق تكون مثل طعنة الرمح اذا اذهب الوقت جرحة بقى اثرة لا يزول فما بالك بقلب الى الان لم يندمل والى الان ينزف وكأن الجرح واليد اليوم وهو من سنين ولكن لا تغرك كثرة الرماح التى بقلبى فانا احمل واصبر على جرحى دون ان تزرف عينى دمعة واحدة امام الناس لانى صبور على جرحى كتوم على همى واذا رايتنى اضحك وبصوت عالى فاعلمى اننى فى قمة حزنى فصرخت ....اننى اليوم اراك سعيدا جدا هل هذا يعنى انك!!!!!!!!فضحكت ضحكة عالية نعم والقلب بدء ينزف لذلك بدل ان اصرخ الاه ضحكت بقوة.

بحث هذه المدونة الإلكترونية

tone

Followers

fire